20 April 2020

Optimale medewerkersbeleving nu nog net zo relevant als voor de corona-crisis

De manier waarop een medewerker zijn of haar werk beleeft, is zeer bepalend voor de vraag of hij/zij zich betrokken voelt bij de organisatie, werkplezier ervaart en gelukkig is in het werk. De ideale situatie ontstaat wanneer de beleving van medewerkers in alle contacten die zij hebben met de organisatie voldoen aan hun verwachtingen.

Anders werken

Op dit moment staat de wereld op z’n kop. We werken op 1,5 meter afstand van elkaar, vanuit huis of misschien zitten we wel tijdelijk op de bank. Het is anders dan anders, maar ook weer niet helemaal. Want velen van ons doen nog steeds hun werk en zijn onderdeel van een organisatie.

De organisaties die hun medewerkers, ondanks de veranderende werkomstandigheden, nog steeds centraal zetten en bewust inzetten op een goede werkbeleving, zullen merken dat hun medewerkers zich verantwoordelijk voelen om hun werk goed te blijven doen, betrokken zijn en zelfs een stap meer zetten dan nodig is.

Dus juist nu is het bewust werken aan een goede werkbeleving van belang. Je hebt immers je medewerkers hard nodig in deze tijden.

Werken aan de werkbeleving

Bij medewerkersbeleving komen al mijn kennis en vaardigheden samen. Ik heb jarenlange ervaring met communicatie in verandertrajecten, gedragsveranderingen, medewerkersbetrokkenheid. In al die jaren heb ik gezien hoe belangrijk het is dat medewerkers passen bij je organisatie en zich daar gelukkig voelen. Ook heb ik ervaren welke zaken er dan belangrijk zijn voor de medewerkers. Waarom ze zich bij de ene organisatie wel verbonden voelen en bij de andere organisatie helemaal niet. Of waarom sommigen door hun werk alleen maar energie krijgen en anderen volledig leeglopen op hun werk.

Ik heb mijn kennis, ervaring en mijn opleiding tot werkgelukdeskundige, gecombineerd met inmiddels behoorlijk wat wetenschappelijk en semi wetenschappelijk onderzoek over werkbeleving en werkgeluk. Hieruit is mijn model voor een optimale medewerkersbeleving ontstaan.

In dit model staan vijf aspecten centraal. In een ideale situatie zijn alle vijf aspecten optimaal georganiseerd. Hoe dat er precies uitziet, verschilt natuurlijk enorm per organisatie.

De vijf aspecten van het medewerkersbelevingsmodel zijn:

  1. Cultuur
    Hoe gaan medewerkers om met elkaar om?
  2. Leiderschap
    Hoe worden medewerkers aangestuurd?
  3. HRM
    Wat is er voor medewerkers geregeld?
  4. Communicatie
    Hoe wordt er gecommuniceerd met medewerkers?
  5. Werkgemak
    Hoe worden medewerkers gefaciliteerd in hun werk?

Samen met organisaties gaan we aan de slag met dit medewerkersbelevings-model. Draagvlak bij de top is nodig om te kunnen starten. Wij geven directies en managers inzicht in wat er nodig is, aan de hand van het model en onze scans. Wij maken medewerkers bewust van de mogelijkheden voor het vergroten van hun werkgeluk. Daarvoor hebben we inspirerende workshops en concrete tools ontwikkeld. Wij hebben aandacht voor de behoeften en ideeën van de medewerkers en starten met hen een dialoog. Bottom-up ontstaan mooie dingen. Samen zorgen we voor een optimale medewerkersbeleving.

Elke vraag van een opdrachtgever verdient aandacht en een juist antwoord. Daarom werken wij met gedreven professionals die veel ervaring hebben in werkgeluk en vitaliteit. Zij delen dezelfde waarden en geloven in het belang van een goede medewerkersbeleving.

Werken aan werkbeleving hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Dat pas ook niet in deze tijd. Met kleine stappen kun je op elk onderdeel al veel bereiken. Hoe je dit kunt doen, vertellen we je graag. Geïnteresseerd? Bel dan met Marcha Ringsma 06 8270 0983.

Thuiswerkbelevingscan

We kunnen ons voorstellen dat je in deze tijden, heel wat ballen in de lucht moet houden als eigenaar van een bedrijf of leidinggevende bij een organisatie. En dat je, tegelijkertijd, ook goed contact met je medewerkers wilt onderhouden om hen te informeren, te helpen en te zorgen dat ze hun werk goed kunnen blijven doen. Kom je even niet toe aan dat persoonlijke gesprek? Weet je eigenlijk niet precies hoe het met je thuiswerkende medewerkers gaat? Wil je weten wat je medewerkers van je verwachten?

We helpen je graag! Bewuste Zaken heeft hiervoor speciaal de ‘Thuiswerkbelevingscan’ ontwikkeld. Met de resultaten uit deze scan krijg je inzicht in de persoonlijke situatie, wensen en behoeften van je medewerkers. In één overzicht ontvang je de belangrijkste verbeterpunten, waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Wil je de ‘thuiswerkbelevingscan’ uitvoeren? Neem dan contact op met Marcha Ringsma, via 06 8270 0983 of info@bewuste-zaken.nl.

 

Meer Blogs...
15 April 2020

Met interne communicatie werken aan vertrouwen en verbinding

In tijden van crisis zijn er twee dingen belangrijk: vertrouwen…

lees meer!

Marcha toont zich deskundig in haar vak met ruimte voor inbreng van alle betrokkenen. Ik heb haar ervaren als een professionele gesprekspartner. Ik vond het fijn dat ze zowel conceptueel kan denken als praktisch waar nodig ‘gewoon snel oplost’.

Lidia Schwab, directeur HRM SintLucas

Marcha is een echte verbinder. Ze levert hoogwaardige kwaliteit, is flexibel en resultaatgericht, maar zeker zo belangrijk: plezierig om mee samen te werken! Ze mag zich zeker een professional in verandercommunicatie noemen.

Pieter Swinkels, directeur Swinkels Family Brewers

Bewuste Zaken heeft het fundament voor de kernwaarden van SintLucas neergezet. Kernwaarden vormen de kern van de organisatiecultuur. Een positieve organisatiecultuur draagt bij aan meer werkplezier en werkgeluk! En dat is precies waar Marcha voor staat!

Marion Henckens, manager marketing & communicatie SintLucas